دکتر برتولد آمان، رئیس کنفرانس انجمن آنژیولوژی آلمان(DGA) ، در کنفرانس پاییزه ی انجمن دیابت آلمان، گفت: در آلمان هر 20 دقیقه یک بیمار به دلیل حوادث عمدتاً عروقی ناشی از دیابت، جان خود را از دست می دهند.

دکتر آمان، گفت: از آنجایی که تنگی و گرفتگی در شریان های لگن و پاها یک عارضه ی شایع در دیابت است، بررسی هر چه زودتر اختلالات گردش خون مهم است، به ویژه برای جلوگیری از قطع عضو.

آمان، که پزشک ارشد کلینیک داخلی در بیمارستان فرانزیسکوس برلین است، افزود: بیماران مبتلا به دیابت بسیار بیشتر از افراد بدون دیابت، دچار قطع عضو می شوند. بیش از 70 درصد از قطع انگشتان پا و پاها بر روی بیماران دیابتی انجام می شود. هر سال بیش از 30هزار قطع عضو در آلمان انجام می گردد. از آنجایی که گردش خون نقش مهمی در پیش آگهی و حفظ اندام ها دارد، بیماران مبتلا به دیابت باید در مراحل اولیه برای مشکلات گردش خون غربالگری شوند.40 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (یعنی 90 درصد از کل بیماران مبتلا به دیابت) هنگامی که برای اولین بار بیماری انسداد شریانهای محیطی(PAOD) در آنها تشخیص داده می شود، اغلب بدون علامت هستند.

دکتر آمان، گفت: اندازه ‌گیری زودهنگام گردش خون شریانی در پاها و تشخیص PAOD دارای اهمیت زیادی است، زیرا سخت شدن آهکی شریان‌های ساق پا باعث می‌شود که اندازه ‌گیری فشار خون کلاسیک در مچ پا دیگر بی معنی باشد. زیرا در این وضعیت، با وجود اختلال در گردش خون، مقادیر فشار خون در پا "طبیعی" ثبت می شود، که پزشک و بیمار را در یک احساس امنیت کاذب فرو می برد.

در مورد این که کدامیک از روش‌ها برای تشخیص مشکلات گردش خون در دیابت مناسب ‌تر هستند، اختلاف نظرهایی وجود دارد. در سال 2018، مؤسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت بریتانیا، با بررسی سیستماتیک روشهای موجود به این نتیجه رسید که روش‌هایی مانند پلتیسموگرافی، اندازه‌ گیری فشار خون در مچ پا یا انگشت پا، و اندازه‌ گیری فشار اکسیژن، روشهای غیر قابل اعتماد یا بسیار پرهزینه ای هستند و به جای این روشها، سونوگرافی دوبلکس را برای تشخیص PAOD، توصیه کرد.

یک مطالعه بریتانیایی در سال 2021 نشان داد که سونوگرافی دوبلکس زودهنگام از شریان‌های پا می‌تواند منجر به کاهش 24 درصدی در نرخ قطع عضو شود. دکتر آمان گفت: در بریتانیا، مطالعاتی برای مقایسه ی روشهای تشخیصی در حال انجام است که بر توصیه های ما نیز تأثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر، انجمن آنژیولوژی آلمانبرای تشخیص اختلالات گردش خون در بیماران دیابتی، موارد زیر را توصیه می کند:

· برای هر بیمار مبتلا به دیابت، شریان های پا در اسرع وقت پس از تشخیص دیابت باید بررسی شوند (نبض ها باید لمس شوند، شاخص مچ پا-بازویی باید تعیین شود)، در صورت وجود یافته های پاتولوژیک، شدت PAOD فرضی باید تخمین زده شود.

        *مطمئن ترین و کم خطرترین روش برای این تخمین، سونوگرافی دوبلکس است. اگر این روش در دسترس نباشد، می توان سونوگرافی داپلر (شاخص مچ پا-بازویی) استفاده کرد و شکل موج انگشت پا را آنالیز کرد.

        *چنانچه درگیری آترواسکروتیک شریان‌های ساق پا تایید گردد، باید نواحی عروقی بیشتری از این نظر ارزیابی شوند (مانند شریان‌های گردن، شکم و احتمالاً عروق کرونر)، و بیمار باید به‌ عنوان در معرض خطر بالای برای سکته میوکارد طبقه‌ بندی و تحت درمان قرار گیرد.

· شواهد قابل اعتماد در مورد گردش خون بیمار، ترجیحاً از طریق سونوگرافی دوبلکس، باید قبل از ایجاد زخم بر روی پا(که ترمیم نمی شود)، جمع آوری شود. این ارزیابی همچنین می‌تواند نحوه درمان اختلال گردش خون (مداخله کاتتر با اتساع در مقابل جراحی عروق) را هدایت کند.

· پس از درمان اختلال گردش خون، عودها با سونوگرافی دوبلکس به راحتی قابل تشخیص هستند و می توان آنها را به صورت پیشگیرانه درمان کرد (سونوگرافی دوبلکس سالانه توصیه می شود).

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/984854?src=wnl_recnlnew2_ous_221205_MSCPEDIT_&uac=137879BT&impID=4948835